Zo kan fysiotherapie helpen bij chronische klachten

Niets vervelender dan opstaan en gelijk een snerpende pijn door je rug, nek of heupen voelen. Toch is dit voor veel mensen de realiteit. Chronische klachten kunnen een gigantisch obstakel zijn voor menigeen om voor de volle honderd procent van de dag te kunnen genieten en zorgeloos door het leven te gaan. Het is belangrijk dat je lekker in je vel zit, en soms hoeft de oplossing helemaal niet eens zo gecompliceerd te zijn! Om hier ietwat meer duidelijkheid omheen te creëren kijken we naar alle mogelijkheden die fysiotherapie te bieden heeft als het aankomt op het verhelpen van chronische (pijn)klachten!

Wat houdt fysiotherapie precies in?

Binnen de algemene fysiotherapie houden wij ons vooral bezig met het bewegingssysteem. Dit houdt in dat onze cliënten zich voornamelijk bij ons melden met klachten aan de spieren of gewrichten. Toch zijn er verschillende stromingen fysiotherapie die allemaal hun focus op een ander onderdeel van het lichaam hebben. Denk hierbij aan een manuele therapie, sportfysiotherapie of psychosomatische therapie bijvoorbeeld.

De fysiotherapeut probeert, door middel van onder andere een evaluatiegesprek, te achterhalen wat de oorzaak van deze klachten kan zijn en hoe deze het beste, zo effectief mogelijk behandeld kan worden. Deze behandelingen bestaan vaak uit massages en gecontroleerde oefeningen die gericht zijn op het herstellen van de mobiliteit, bewegingsvrijheid en kracht van het desbetreffende lichaamsdeel.

Voor wie is fysiotherapie een goede oplossing?

In principe kan werkelijk waar iedereen baat hebben bij fysiotherapie. Zo kan ingezet worden om jouw algemene bewegingsvrijheid bevorderen, sportprestaties verbeteren en pijnklachten verminderen of zelfs helemaal te verhelpen. Van jong tot oud, onze cliënten zijn in alle demografische groepen te vinden.

Wanneer zijn pijnklachten chronisch?

Niet alle klachten zijn hetzelfde en verdienen daarom allemaal een unieke manier van aanpak. Sommige klachten zijn met een handjevol behandelingen al flink te verminderen of te genezen. Wanneer mensen met chronische pijnklachten binnenkomen moet er altijd even wat extra aandacht aan besteed worden om te kijken waar deze klachten nou precies vandaan komen.

Pijnklachten worden over het algemeen pas als chronisch beschouwd wanneer deze langer dan drie maanden aanhouden. Het is vaak iets moeilijker te achterhalen wat de exacte oorzaak hiervan is, en de behandeling is dan ook vaak wat gecompliceerder dan een doorsnee sportblessure.

Bijwerkingen van chronische klachten

Naast het feit dat iemand op dagelijkse basis vaak fysieke klachten heeft, kan dit ook mentale bijwerkingen hebben op de patiënt. Veel mensen ervaren dan ook klachten in de trend van vermoeidheid, duizeligheid, een slechte nachtrust of angst om überhaupt nog te bewegen. Vooral dat laatste kan de klachten verergeren omdat je dan vaak je bewegingen gaat compenseren en andere onderdelen van het lichaam weer extra belast.

Hoe kan fysiotherapie helpen bij het behandelen van chronische klachten?

Wanneer een persoon met chronische klachten binnenkomt is het van uiterst belang om te kijken naar een handjevol variabelen:

• Hoe lang heeft deze persoon al last?
  • Hoe intens is de pijn die deze persoon ervaart?
  • Wat zijn mogelijke oorzaken van deze klachten?
  • Wat is een reële hersteltijd?

Wanneer er genoeg duidelijkheid is gecreëerd rondom deze vraagstukken hebben we een beter begrip voor hoe en wat deze klachten precies inhouden. Dan is het tijd om te kijken wat de fysiotherapeut precies kan betekenen voor de cliënt.

De behandelingen van chronische klachten

In sommige gevallen kan het zo zijn dat een fysiotherapeut de klachten niet in zijn geheel kan verhelpen of genezen, maar de patiënt wel de handvatten kan geven om beter te leren leven met deze klachten. Denk hierbij aan bepaalde oefeningen om te zorgen dat de spieren en lichaamsdelen wel voldoende gebruikt en doorbloed worden. Ook kan de fysiotherapeut jou wat voorlichting geven over pijn en over jouw lichaam.

Een groot voordeel van dit behandeltraject is dat het niet tot nauwelijks afhankelijk is van medicatie en meer draait om activatie. Hierdoor heb je zelf de touwtjes iets meer in handen en hoef je ook niet bang te zijn voor hevige bijwerkingen die bepaalde medicijnen teweeg kunnen brengen.

Zoals je waarschijnlijk nu wel door hebt, kunnen chronische klachten redelijk complex zijn. Daarom raden wij altijd aan om even jouw fysiotherapeut raad te plegen wanneer je met klachten kampt die voor langere tijd aanhouden. Wij staan altijd klaar voor een intake om te kijken of wij iets kunnen betekenen voor jou en jouw bewegingssysteem!

Wil je meer weten over alle verschillende soorten fysiotherapie in Enschede en fysiotherapie in Losser die bij ons mogelijk zijn? Kijk dan eens even op onze website of neem contact met ons op en dan zien we je wellicht spoedig bij ons in de praktijk!