Wanneer naar ga je naar een fysiotherapeut?

Iedereen is weleens bij de fysio langs geweest. Soms voor zware problemen en soms voor wat advies over je spieren en lichaam in het algemeen. Toch zien we steeds vaker dat mensen thuis blijven met klachten waarmee ze beter wel even naar de fysiotherapeut zouden moeten gaan.

Om een iets duidelijker beeld te schetsen wanneer het aangeraden wordt om langs te gaan bij je fysio, hebben we hier een aantal indicatoren op een rijtje gezet!

Pijn en ongemak

Een van de grootste beweegredenen om een afspraak in te plannen bij de fysio is pijn en ongemak. Dit kunnen zere spieren zijn of stroeve gewrichten. Afhankelijk van hoe sterk deze pijn is en hoe lang deze aanhoudt, wordt er altijd aangeraden om even een controle te doen. Lichte pijnklachten kunnen ontwikkelen tot wat zwaarders, en iedereen weet: voorkomen is beter dan genezen. Een goede optie voor dit soort klachten is manuele therapie!

Over het algemeen is de vuistregel bij milde pijnklachten om een afspraak in te plannen als het meer dan een week aanhoudt. Toch kun je dit ook al eerder doen als je merkt dat het niet verbetert of zelfs verslechtert! De fysio kan dan kijken of er iets niet helemaal goed zit of dat het een kleine kneuzing is die vanzelf wel weer geneest.

Sportblessures

Het gros van de mensen heeft hier al eens last van gehad. Wanneer je even lekker aan het sporten bent en je net een verkeerde beweging maakt, kunnen je spieren of gewrichten een flinke klap krijgen, al helemaal bij explosieve bewegingen.

Het merendeel van de keren voel je dit er dan ook direct inschieten en weet je dat er wat mis is. Soms willen deze blessures zelfstandig nog wel genezen, maar het genezingsproces gaat vaak sneller en soepeler met ondersteuning van jouw fysiotherapeut. De fysio in kwestie zal dan vaker beroep doen op zijn kennis binnen de sportfysiotherapie!

Verbeteren van sportprestaties

Normaal gesproken gaan mensen enkel naar de fysio wanneer ze last hebben van hun lichaam. Toch zijn atleten regelmatig in volledig gezonde staat te vinden bij hun fysio. Dit is omdat zij weten dat hun fysiotherapeut hen verder kan helpen met het verbeteren van hun motoriek, mobiliteit en prestaties door middel van specifieke oefeningen en gerichte sportmassages.

Op deze manier halen de atleten het maximale uit hun trainingen, onderhouden ze hun lichaam op de juiste wijze en kunnen zij, in samenwerking met hun therapeut, pijnklachten en lichte blessures zo snel mogelijk herkennen en verhelpen! Ook een populaire vorm van fysiotherapie binnen de sportwereld is dry needling.

Voor of na een operatie

Een operatie kan erg heftig zijn voor het lichaam. Spieren en pezen worden hierbij vaak flink toegetakeld waardoor de motoriek een grote stap terug doet. Om het herstelproces hierbij zo soepel mogelijk te laten verlopen en er zeker van te zijn dat je niet je spieren te snel te veel gaat belasten, kan het advies en de assistentie van een fysiotherapeut goed van pas komen.

Vooral in de eerste weken na een ingrijpende operatie is het belangrijk om voldoende rust te nemen, maar in de meeste gevallen zijn specifieke oefeningen zeker aan te raden om te zorgen dat je ‘muscle-memory’ niet verloren gaat.

Vooral fysiotherapie na een nieuwe knie/heupprothese is zeker aan te raden. Deze operaties zijn vaak het zwaarst voor de patiënt om van te herstellen! Je kunt hiervoor terecht bij onze fysiotherapie in Enschede of Losser De resultaten bij het herstelproces zijn vaak buitengewoon snel en minder pijnlijk!

Houdingsproblemen

Ook bij houdingsproblemen kan een fysio soms al veel voor je betekenen. Wanneer je bijvoorbeeld rondloopt met een gebogen rug kan dit op lange termijn aardig wat schade aan je lichaam veroorzaken. Een aantal voorbeelden van houdingsproblemen zijn:

• Kyfose (een overdreven gebogen bovenrug)
  • Scoliose (een zijwaartse kromming in de wervelkolom)
  • Ronde schouders (naar voren getrokken schouders)
  • Platvoeten (een gebrek aan kromming in je voet wat een verkeerde houding van het hele lichaam kan veroorzaken)

De fysiotherapeut kan met behulp van bepaalde massages, oefeningen en stretches de klachten verminderen of volledig verhelpen.

Chronische pijn

Deze mogen we absoluut niet vergeten in het lijstje. Het feit dat deze pijn chronisch is betekent niet dat we het niet kunnen verlichten. Mensen met verscheidene soorten artritis gaan graag naar de fysio om te kijken wat voor oefeningen, stretches of bewegingen zouden kunnen helpen bij het leven met deze klachten. Met begeleiding van de fysio is de pijn te verminderen en flexibiliteit en mobiliteit te verbeteren!

Zoals je kan zien zijn er genoeg redenen om naar de fysio te gaan, dit zijn slechts een aantal voorbeelden. Toch raden wij aan om goed bij jezelf na te gaan hoe lang je al last hebt, hoe intens de pijn is en of het door een specifieke reden is ontstaan of niet voordat je een afspraak inplant.

Als je zelf al een duidelijk antwoord hebt op deze vragen kan de fysio jou ook nog efficiënter weer op weg helpen. Zoals eerder vermeld is het niet zo dat je alleen maar naar de fysio toe moet als je klachten hebt; het verbeteren van je gezondheid is ook een goede reden om langs te gaan voor advies en tips!

Via onze blog kun je je alvast wat meer verdiepen in de wereld van fysiotherapie en op de hoogte blijven van nieuwe ontwikkelingen in onze praktijk en de branche!

Benieuwd naar wat wij voor jou kunnen betekenen? Neem contact met ons op en spreek met een van onze therapeuten over alle mogelijkheden; wij ontvangen je graag in onze praktijk!