Wanneer betaal je wel en niet voor fysiotherapie?

Als je een blessure oploopt of chronische pijn krijgt, heb je al genoeg zorgen aan je hoofd. Je bent gefocust op beter worden en je lichaam weer genezen, en het laatste waar je je druk om wilt maken zijn de kosten van het helingstraject. Wanneer mensen naar de fysio gaan, wordt er nog wel eens vanuit gegaan dat het zonder meer wel onder de verzekering valt en dat het niks extra’s zal kosten. Dit is voor sommigen wel het geval, terwijl voor anderen het wellicht wel handig kan zijn om toch even hun polis te controleren.

Fysiotherapie in jouw basis verzekeringspakket

De meeste mensen in Nederland maken gebruik van het basispakket. Dit houdt in dat de belangrijkste behandelingen en kosten gedekt zullen worden door de verzekering, waar in de meeste gevallen ook nog een eigen risico aan vast zit. Wanneer je jouw verzekeringspolis uitkiest kun je altijd voor de optie kiezen om een x aantal behandelingen bij de fysiotherapeut vergoed te krijgen tegen een meerprijs. In sommige gevallen kan een persoon toch gebruik maken van fysiotherapie binnen het basispakket. Dit is wel afhankelijk van leeftijd en type aandoening.

Verschil fysiotherapie voor minderjarigen en volwassenen

Voor kinderen tot 18 jaar geldt dat de eerste 9 behandelingen standaard vergoed worden door de verzekering. Wanneer het probleem nog niet verholpen is na deze eerste 9 behandelingen dan kan de verzekering eventueel nogmaals 9 behandelingen vergoeden.

Wanneer een persoon onder de 18 jaar last heeft van chronische aandoeningen kan deze wel degelijk aanspraak maken op de verzekering en worden alle behandelingen vergoed.

Zijn alle fysiobehandelingen hetzelfde voor de basisverzekering?

Kort gezegd: nee. Vooral voor chronische problemen is het aangeraden even goed te controleren wat voor regels jouw verzekering hanteert. In de meeste gevallen worden deze sessies namelijk pas vanaf de 21e behandeling vergoed. Dit houdt dus in dat je de eerste 20 sessies voor eigen rekening moet nemen. Ook moet je hierbij in je achterhoofd houden dat het hier niet per kalenderjaar gaat maar per aandoening.

Voor volwassenen die fysiotherapie nodig hebben zonder chronische aandoening en die gebruik maken van het basispakket wordt helaas niks vergoed. Een aantal voorbeelden van chronische aandoeningen die op de Chronische Lijst van de rijksoverheid staan zijn:

• Een beroerte (Cerebrovasculair Accident)
  • Multiple Sclerose (MS)
  • Spierziekte
  • Scoliose
  • Artrose
  • Whiplash
  • Amputatie

Dit zijn slechts een handvol van de hele lijst, maar wel een aantal van de meest voorkomende chronische aandoeningen. De behandelingen voor deze aandoeningen worden voor minderjarigen dus volledig vergoed, voor volwassenen zitten hier nog wel wat voorwaarden aan. Voor een volledig overzicht raden wij je aan om de Chronische Lijst of jouw fysiotherapeut te raadplegen.

Uitzonderingen voor fysio behandelingen die wel vergoed worden

Natuurlijk zijn er wel nog een paar uitzonderingen die zorgen dat je wel recht hebt op een vergoeding van jouw fysiotherapiebehandelingen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan bekkenfysiotherapie bij urineverlies of artrose in de knieën en heupen. Toch worden ook niet álle behandelingen hierbij vergoed. Ook hier zitten een paar voorwaarden aan vast die je wel even zult moeten doorlezen om niet voor onverwachte en vervelende verrassingen te komen te staan.

Fysiotherapie in de aanvullende verzekering

Wanneer je een aanvullende verzekering afsluit hoef je je een stuk minder zorgen te maken over extra kosten wanneer je de fysiotherapeut bezoekt. In de meeste gevallen zitten hier al een aantal behandelingen in het pakket die volledig gedekt zullen worden door jouw verzekering. Dit is tevens afhankelijk bij welke verzekeraar je zit en hoe uitgebreid jouw aanvullende verzekering is natuurlijk.

Fysiotherapie ter preventie

Een laatste advies is om even goed te controleren wat voor verzekeringspakket je hebt afgesloten en hoe jouw levensstijl eruitziet. Vooral voor mensen die graag actief zijn en sport beoefenen raden wij altijd aan om te overwegen om een aantal fysiotherapie sessies in hun verzekeringspakket op te nemen voor het geval dat ze toch sportfysiotherapie nodig zullen hebben. De kans op een blessure is namelijk aanzienlijk hoger voor deze groep dan voor mensen die nooit sport beoefenen.

Fysiotherapie kan namelijk ook uitstekend zijn ter preventie van kwaaltjes en stroeve gewrichten bijvoorbeeld. Veel mensen komen ook langs om oefeningen met de fysiotherapeut uit te voeren, wat hun lichaam fit houdt en zodoende weer ongemakken kan voorkomen!

Wil jij weten wat wij kunnen betekenen voor jou? Kijk dan vooral even rond bij ons op de site naar alle verschillende soorten fysiotherapie of neem contact met ons op! Zo kunnen wij jou informeren wat eventueel geschikte behandelingen of trajecten zijn voor jou om fit en vitaal te blijven en wellicht zien we je gauw bij ons in de praktijk!